piątek, 14 maja 2010

Plany filmowe

Opracowane głównie na podstawie:
http://www.zs5elk.boo.pl/download/kf/slownik_pojec.pdf
----------------------------------------------------------------------------

Plan filmowy – to między innymi wymiar kadru – standardową miarą przy
określaniu tego wymiaru jest sylwetka człowieka widoczna w kadrze.
http://tnij.org/plany_filmowe

Plan totalny (plan daleki; „total”) – widok całego pejzażu, również miejskiego.
Np. bohater w „totalu” jedzie przez prerię, widok z lotu ptaka na całość okolicy.
http://tnij.org/plan_totalny

Plan ogólny – pełny obraz miejsca akcji, gdzie postać ludzka podporządkowana jest
otoczeniu, z którym wchodzi w interakcję.
http://tnij.org/plan_ogolny

Plan pełny – postacie ludzkie w tym planie pokazane są od stóp do głów. Tło zajmuje nadal ważne, choć już nie główne miejsce.
http://tnij.org/plan_pelny

Plan amerykański (plan średni) – obejmuje sylwetkę człowieka od głowy do kolan. Jest typowy dla naszych codziennych kontaktów z ludźmi, dlatego często służy do przedstawiania scen dialogowych.
http://tnij.org/plan_amerykanski

Plan bliski (półzbliżenie) – obejmuje popiersie człowieka, eliminując praktycznie otoczenie, w jakim się on znajduje. To jeden z ulubionych środków twórców kina niemego.
http://tnij.org/plan_bliski

Zbliżenie (wielki plan) – plan, w którym twarz ludzka zajmuje większą część powierzchni ekranu.
http://tnij.org/zblizenie

Detal (wielkie zbliżenie) – plan ten wyodrębnia szczegół postaci ludzkiej albo powiększenie rekwizytu wymykającego się pobieżnej obserwacji.
http://tnij.org/detal

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Archiwum bloga